Nu är det noll som gäller

Hej på er! Nu är ännu en helg förbi men för första gången på väldigt länge så har jag faktiskt längtat efter att en ny vecka ska starta, det finns lite att se fram emot och jag hoppas kunna dela med mig utav det så snart som imorgon så håll ut 🙂

Idag började vi dagen strax innan kl 8 med lite morgonmys jag och Liam innan det blev dags för frukost. Dock är det inte det lättaste alltid att mysa med honom längre då han gärna inte är stilla alltför länge men det hör ju till nu när det finns så mycket att upptäcka! Men några pussar och kramar lyckas jag sno än så länge så det tar jag tillvara på, tiden går så otroligt fort. Medan han åt sin gröt så åt jag äggröra med bacon, det var ett tag sedan jag åt bacon till nu så det var gott och ägg är ju väldigt mättande.

Från idag kommer jag nämligen att nolla kolhydraterna, så nära det bara går. För som ni säkert har sett så har det fortfarande inte kommit några hälsouppdateringar här och det beror på att det inte har funnits något att uppdatera om. Visst har jag kört LCHF i det stora hela men inte fullt ut och då ger det ingenting. Jag har inte känt igen mig själv under en längre tid för innan jag blev gravid och körde enligt LCHF så gick det riktigt bra och det gav stora resultat. Men nu har det varit som att viljan finns men någonting saknas och jag vet vad det beror på. Jag brottas med psykisk ohälsa, har haft en tid nu där jag varit tvungen att fundera över vissa beslut för att sedan ta dem just för min egen skull, för att orka vara en bra mamma/fru/dotter/vän osv. Det har varit tillräckligt för mig att ta itu med, det blir lätt för mycket men nu är det mesta avklarat och jag kände redan i slutet av förra veckan att en stor klump av ångest försvann.

Men varför ska jag börja med något så extremt som att nolla kolhydrater då undrar ni säkert? Jag ska betona med en gång att det inte är något jag rekommenderar att man gör bara sådär för att man vill uppnå resultat fort. Som alla vet så finns det ingen quickfix, inga genvägar. Jag gör det med andra ord inte för viktens skull utan för att jag är sockerberoende. Jag har gjort detta förut och jag vet att det hjälper, inom max tre veckor så kommer det vara betydligt bättre med det, jag kommer att låta kroppen ställa in sig och känna efter när den faktiskt är mätt. För det är just det, när jag äter i princip noll kolhydrater så kan jag äta tills jag blir mätt. Det blir alltså protein-och fettkällor kvar att äta vilket mättar fort och långvarigt.

Givetvis är det i en begränsad period, det här är inget man gör en längre tid. Ni som följer mig på Instagram brukar se ibland när jag delar med mig utav maträtter men det kommer kanske inte bli så mycket nu eftersom det under den här tiden kommer bli rätt så enformigt. Viktigt att komma på när man ger sig på den här metoden är att inte glömma intaget av C-vitamin, det finns ju som bekant i grönsaker och frukt och då jag inte kommer stoppa i mig något annat än protein och fett just nu så är citronvatten ett måste hos mig. Kosttillskott går givetvis bra också men inget jag personligen förespråkar.

Jag gör det här för min egen skull, ingen annans och alla fungerar olika. Jag vet att många idag fortfarande tycker att LCHF är för lata människor, en kost som inte är hållbar och allt vad de kan komma på men dessa kommentarer behöver inte jag hos mig. Jag mår bra av det och jag vet att det fungerar för just mig 🙂

Kommentera, prenumerera & dela, glöm inte heller att gilla min Facebooksida och följa mig på Instagram. Tack! <3

Tagged , , , , , ,

Kommentera